Nowe obowiązki dostawców usług telekomunikacyjnych
Podmiot udostępniający: | Zespół Rzecznika Prasowego Biura GIODO | |
Wytworzył informację: | Małgorzata Kałużyńska-Jasak | 2013-03-08 |
Wprowadził‚ informację: | Rafał Kreusch | 2013-03-08 15:48:57 |
Ostatnio modyfikował: | Rafał Kreusch | 2013-11-28 12:57:11 |
Od 22 marca 2013 r. dostawcy usług telekomunikacyjnych muszą zawiadamiać GIODO i abonentów o naruszeniu danych osobowych i prowadzić rejestr takich zdarzeń.
Obowiązki takie nakładają na nich przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2012, poz. 1445). Na jej mocy do Prawa telekomunikacyjnego dodano art. 174a-174d, które stanowią że:
- dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zawiadamia Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o naruszeniu danych osobowych niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od stwierdzenia naruszenia (art. 174a ust. 1),
- przez naruszenie danych osobowych rozumie się przypadkowe lub bezprawne zniszczenie, utratę, zmianę, nieuprawnione ujawnienie lub dostęp do danych osobowych przetwarzanych przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego w związku ze świadczeniem publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych (art. 174a ust. 2),
- w przypadku, gdy naruszenie danych osobowych może mieć niekorzystny wpływ na prawa abonenta lub użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od stwierdzenia naruszenia, zawiadamia o takim naruszeniu również abonenta lub użytkownika końcowego (art. 174a ust. 3),
- przez naruszenie danych osobowych, które może wywrzeć niekorzystny wpływ na prawa abonenta lub użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną, rozumie się takie naruszenie, które w szczególności może skutkować nieuprawnionym posługiwaniem się danymi osobowymi, szkodą majątkową, naruszeniem dóbr osobistych, ujawnieniem tajemnicy bankowej lub innej ustawowo chronionej tajemnicy zawodowej (art. 174a ust. 4),
- zarówno zawiadomienie GIODO, jak i zawiadomienie abonenta lub użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną powinny zawierać m.in.: opis charakteru naruszenia danych osobowych, dane kontaktowe dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, informacje o zalecanych środkach mających na celu złagodzenie ewentualnych niekorzystnych skutków naruszenia oraz o działaniach podjętych przez dostawcę, opis skutków naruszenia oraz proponowanych przez dostawcę środków naprawczych. Przy czym zawiadomienie GIODO powinno dodatkowo zawierać informacje o zakładanym ryzyku związanym z powstałym naruszeniem oraz o fakcie (lub jego braku) poinformowania abonenta lub użytkownika końcowego, będącego osobą fizyczną o wystąpieniu naruszenia danych osobowych (art. 174a ust. 7, art. 174a ust. 8),
- zawiadomienia GIODO można dokonać na formularzu, który jest dostępny na stronie internetowej www.giodo.gov.pl w zakładce Elektroniczna Skrzynka Podawcza, jak również na stronie internetowej www.epuap.gov.pl.
- dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie musi zawiadamiać abonenta lub użytkownika końcowego o naruszeniu, jeżeli wdrożył przewidziane przepisami o ochronie danych osobowych odpowiednie techniczne i organizacyjne środki ochrony, które uniemożliwiają odczytanie danych przez osoby nieuprawnione oraz zastosował je do danych, których ochrona została naruszona (art. 174a ust. 5),
- jeżeli dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie zawiadomił abonenta lub użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną o fakcie naruszenia danych osobowych, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych może nałożyć, w drodze decyzji, na dostawcę obowiązek przekazania abonentom lub użytkownikom końcowym, będącym osobami fizycznymi takiego zawiadomienia, biorąc pod uwagę możliwe niekorzystne skutki naruszenia (art. 174a ust. 6),
- dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych prowadzi rejestr naruszeń danych osobowych, w tym faktów towarzyszących naruszeniom, ich skutków i podjętych działań, o których mowa w art. 174a ust. 8 pkt 4 i 6, zawierający w szczególności: opis charakteru naruszenia danych osobowych, informacje o zaleconych przez dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych środkach mających na celu złagodzenie ewentualnych niekorzystnych skutków naruszenia danych osobowych, informacje o działaniach podjętych przez dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, informacje o fakcie poinformowania lub braku poinformowania abonenta lub użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną o wystąpieniu naruszenia danych osobowych, opis skutków naruszenia danych osobowych, opis zaproponowanych przez dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych środków naprawczych (art. 174d ust. 1),
- dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych może powierzyć w drodze umowy, innemu przedsiębiorcy, prowadzenie rejestru naruszeń danych osobowych (art. 174d ust. 2),
- do sprawowanej przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, kontroli wykonywania przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych wskazanych wyżej obowiązków, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (art. 174b),
- Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przy kierowaniu do dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych wystąpień w trybie art. 19a ustawy o ochronie danych osobowych, uwzględnia wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące realizacji obowiązku powiadamiania abonenta lub użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną o naruszeniu jego danych osobowych i wskazuje okoliczności, formę i sposób takiego powiadomienia. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych może publikować takie wystąpienia na swojej stronie podmiotowej BIP, o ile nie będą one zawierać informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 174c).