Czy sprzedawca może żądać okazania dokumentu tożsamości od osoby, która dokonuje płatności kartą elektroniczną?
Podmiot udostępniający: | Zespół Rzecznika Prasowego Biura GIODO | |
Wytworzył informację: | Małgorzata Kałużyńska-Jasak | 2009-08-28 |
Wprowadził‚ informację: | Rafał Kreusch | 2009-09-02 14:28:55 |
Ostatnio modyfikował: | Rafał Kreusch | 2013-11-28 12:56:59 |
Tak, jednak tylko w celu identyfikacji klienta a nie gromadzenia o nim informacji.
Uzasadnienie
Ustawa o ochronie danych osobowych określa jedynie ogólne zasady przetwarzania danych osobowych, zaś ich uszczegółowienie znajduje się w innych – branżowych – przepisach prawa. W związku z tym opisywaną sprawę należy rozpatrywać w oparciu o te przepisy. Przepisami prawa stanowiącymi podstawę do identyfikowania posiadacza karty jest ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych.
Na podstawie art. 10 ust. 1 i art. 26 ustawy, akceptant (w tym przypadku sprzedawca), w razie wątpliwości co do tożsamości klienta, może żądać aby ten okazał dokument stwierdzający jego tożsamość.
Zgodnie z art. 10 ust. 3 sprzedawcę obowiązuje procedura zachowania bezpieczeństwa, w szczególności nie może on udostępniać danych klienta osobom nieuprawnionym oraz nie może dopuścić do nieprawidłowego użycia lub skopiowania karty.
Wobec powyższego sprzedawca może żądać okazania dokumentu tożsamości od osoby dokonującej płatności kartą, jednak nie powinno to być jednoznaczne z gromadzeniem przez sprzedawcę danych osobowych zawartych na tym dokumencie.