Czy pracownik firmy kurierskiej ma prawo legitymować osoby, którym dostarcza przesyłki za potwierdzeniem odbioru lub przekazy pocztowe?
Podmiot udostępniający: | Zespół Rzecznika Prasowego Biura GIODO | |
Wytworzył informację: | Małgorzata Kałużyńska-Jasak | 2009-12-02 |
Wprowadził‚ informację: | Rafał Kreusch | 2009-12-02 15:18:47 |
Ostatnio modyfikował: | Sylwia Bator | 2016-04-07 10:25:26 |
Odpowiedź:
Tak, gdyż taki obowiązek wynika z branżowych przepisów regulujących działalność firm kurierskich i świadczących usługi pocztowe.
Uzasadnienie:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych zawiera jedynie ogólne regulacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, zaś ich uszczegółowienie znajduje się w branżowych przepisach prawa. Jeśli istnieją, to one mają pierwszeństwo stosowania. Dlatego kwestie legitymowania osób, którym dostarczane są przesyłki, należy rozpatrywać na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe, a w zakresie w niej nieuregulowanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe, a także rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego.
W myśl art. 38 ustawy Prawo przewozowe, regulującej m.in. działalność firm kurierskich, osoba nadająca przesyłkę towarową przekazuje przewoźnikowi (np. w formie tzw. listu przewozowego) informacje niezbędne do prawidłowego wykonania usługi, w tym m.in.:
- nazwę i adres nadawcy, jego podpis oraz określenie placówki przewoźnika zawierającej umowę,
- miejsce przeznaczenia przesyłki oraz nazwę i adres odbiorcy.
Zgodnie zaś z przepisami Prawa pocztowego, określającymi zasady świadczenia usług pocztowych, zawarcie umowy o świadczenie usługi pocztowej następuje m.in. przez przyjęcie przez dostarczyciela przesyłki lub przekazu pocztowego do doręczenia (art. 15 ust. 1 pkt 1 i pkt 3). Przesyłkę lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym doręcza się adresatowi pod adresem wskazanym na przesyłce, przekazie pocztowym lub w umowie o świadczenie usługi pocztowej (art. 37 ust. 1).
Doręczenie zaś – w myśl art. 3 pkt 4 ustawy Prawo pocztowe – oznacza wydanie przesyłki lub wypłacenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym adresatowi, a w przypadkach określonych prawem także innej osobie.
Przesyłka może być także wydana osobie pełnoletniej mieszkającej razem z adresatem, jeżeli adresat nie złożył w placówce pocztowej zastrzeżenia w tej sprawie.
Przesyłki rejestrowane i przekazy pocztowe doręcza się zgodnie z art. 37 ustawy za pokwitowaniem odbioru, po stwierdzeniu tożsamości osoby uprawnionej do odbioru (§ 21 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego). W myśl zaś § 22 wymienionego rozporządzenia, tożsamość osób uprawnionych do odbioru przesyłek rejestrowanych stwierdza się na podstawie jednego z następujących dokumentów:
- dowodu osobistego,
- paszportu,
- prawa jazdy,
- innego dokumentu z fotografią, odciskiem pieczęci urzędowej z wizerunkiem orła oraz podpisem jego posiadacza,
- w przypadku cudzoziemców nieposiadających żadnego z wymienionych wyżej dokumentów - innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.