Opinia 13/2011 w sprawie usług geolokalizacyjnych w inteligentnych urządzeniach przenośnych (WP185)
Podmiot udostępniający: | Departament Edukacji Społecznej i Współpracy Międzynarodowej Biura GIODO | |
Wytworzył informację: | Urszula Góral | 2011-05-27 |
Wprowadził‚ informację: | 2011-05-27 12:54:58 | |
Ostatnio modyfikował: | Rafał Kreusch | 2013-11-28 12:56:59 |
Grupa Robocza Art. 29 przyjęła Opinię w sprawie usług geolokalizacyjnych w inteligentnych urządzeniach przenośnych.
W dniu 16 maja 2011 r. Grupa Robocza Art. 29 ds. Ochrony Danych przyjęła Opinię 13/2011 w sprawie usług geolokalizacyjnych w inteligentnych urządzeniach przenośnych (WP185).
W Opinii zwrócono uwagę na istotę przetwarzania danych geolokalizacyjnych, biorąc pod uwagę obecnie stosowane technologie, takie jak telefonia komórkowa, systemy nawigacji satelitarnej czy też bezprzewodowy dostęp do Internetu (WI-FI). Zasygnalizowano również szerokie możliwości łączenia informacji z wielu źródeł, jakimi są z jednej strony informacje o sygnałach otaczających nas stacji telefonii komórkowych i sygnałach systemów nawigacji satelitarnej, z drugiej zaś strony informacje dostępne na stronach internetowych serwisów geolokalizacyjnych systematycznie zbierane przez operatorów tych serwisów.
W Opinii wskazano na fakt, że użytkownicy smartphonów i tabletów noszą je przy sobie cały czas i urządzenia te pozwalają śledzić, w jakich miejscach przebywają, w związku z czym kwestia ochrony prywatności jest tu bardzo istotna.
W dokumencie określono i oszacowano także zagrożenia ochrony prywatności wiążące się z korzystaniem z usług geolokalizacyjnych.
Ponadto w Opinii przeanalizowano podstawy prawne z punktu widzenia Dyrektywy 95/46/WE o ochronie danych oraz ogólnych zasad ochrony prywatności.
We wnioskach przedstawiono zalecenia dla poszczególnych stron biorących udział w przedmiotowym procesie, zarówno dla operatorów systemów geolokalizacyjncyh, podmiotów świadczących usługi geolokalizacyjne, jak i producentów urządzeń i oprogramowania wykorzystywanego do świadczenia usług geolokalizacyjnych.
W zaleceniach tych wskazano m.in. na obowiązek informacyjny, prawa osób, których dane dotyczą, oraz okresy zatrzymywania danych:
W odniesieniu do obowiązku informacyjnego szczególnie zwrócono uwagę na fakt, że:
- Informacje muszą być jasne, obszerne, zrozumiałe dla szerszej grupy odbiorców nie posiadających wiedzy technicznej oraz stale i łatwo dostępne. Ważność zgody jest nierozerwalnie związana z jakością informacji na temat usługi.
- Strony trzecie, takie jak operatorzy wyszukiwarek i portali społecznościowych, mają kluczową rolę do wypełnienia, jeżeli chodzi o widoczność i jakość informacji dotyczących przetwarzania danych geolokalizacyjnych.
Jeżeli chodzi o prawa osób, których dane dotyczą, wskazano że:
- Różni administratorzy informacji geolokalizaycjnych z urządzeń przenośnych powinni umożliwić swoim klientom uzyskanie dostępu do ich danych o lokalizacji w formie zrozumiałej dla człowieka oraz pozwolić na ich poprawianie i usuwanie bez gromadzenia nadmiernych danych osobowych.
- Osoby, której dane dotyczą mają również prawo dostępu do, poprawienia i usunięcia ewentualnych profili opartych na tych danych o lokalizacji.
- Grupa Robocza zaleca utworzenie (bezpiecznego) dostępu online.
Natomiast zalecenia dotyczące okresów zatrzymywania sformułowano następująco:
- Dostawcy programów lub usług geolokalizacyjnych powinni wdrożyć polityki dotyczące zatrzymywania, aby zapewnić, że dane geolokalizacyjne lub profile powstałe w oparciu o te dane były usuwane po upłynięciu uzasadnionego okresu.
- Jeżeli producent systemu operacyjnego i/lub administrator infrastruktury geolokalizacyjnej przetwarza unikalny numer taki jak adres MAC lub identyfikator UDID w odniesieniu do danych o lokalizacji, unikalny numer identyfikacyjny może być przechowywany tylko przez maksymalnie 24 godziny, do celów operacyjnych.”