Szkoła powinna uczyć dzieci ochrony danych osobowych, 8.10.2012 r.
Podmiot udostępniający: | Zespół Rzecznika Prasowego Biura GIODO | |
Wytworzył informację: | Małgorzata Kałużyńska-Jasak | 2012-10-09 |
Wprowadził‚ informację: | Rafał Kreusch | 2012-10-09 13:27:47 |
Ostatnio modyfikował: | Rafał Kreusch | 2013-11-28 12:56:59 |
Ochrony danych osobowych można uczyć podczas lekcji z różnych przedmiotów – uważa GIODO.
Podnoszenie wiedzy dotyczącej ochrony danych osobowych i prawa do prywatności – zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów – to jedno z działań edukacyjnych prowadzonych przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Jak bardzo jest to istotne, potwierdzają wyniki przeprowadzonych przez GIODO badań, które dowodzą, że dzieci i młodzież, korzystając z Internetu, zapominają o dbałości o swoje dane osobowe i nierozważnie je udostępniają. Niezależnie od tego, jakich internetowych usług czy aplikacji używają – chętnie udostępniają na te potrzeby swoje dane: imiona, nazwiska, adresy mailowe, wiek lub datę urodzenia, zachowania i zainteresowania, oraz swoje zdjęcia i filmy. Rodzi to poważne zagrożenia bezpieczeństwa osobistego i prywatności nie tylko dla nich samych, ale także ich najbliższych czy znajomych.
Także placówki oświatowe – czego dowodzą prowadzone przez GIODO kontrole – mają problemy z właściwym przetwarzaniem danych osobowych. Zatem wiedza z tego zakresu przyda się również dyrektorom szkół i nauczycielom. Jej podnoszeniu służy program edukacyjny GIODO „Twoje dane - Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do uczniów i nauczycieli”.
Uroczysta inauguracja trzeciej jego edycji miała miejsce 8 października 2012 r. podczas konferencji „Twoje dane - Twoja sprawa. Prawo do prywatności i ochrony danych osobowych we współczesnej szkole”.
Jej uczestnicy mieli okazję zapoznać się z podstawowymi zasadami ochrony danych osobowych oraz uprawnieniami i obowiązkami dyrektora szkoły jako administratora danych osobowych. Obejrzeli też lekcję pokazową języka angielskiego poświęconą ochronie danych osobowych.
– Tematy związane z ochroną danych osobowych można wplatać w programy nauczania różnych przedmiotów szkolnych – mówił dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO), podczas spotkania prasowego zorganizowanego w przerwie tej konferencji.
Dodał, że pomocne w ich podejmowaniu mogą być ciekawe scenariusze lekcji dotyczące tej tematyki. – Część scenariuszy mamy gotowych po dotychczasowych edycjach programu – powiedział. Jak wskazał, są one coraz lepszej jakości, bo opracowywane we współpracy ze specjalistami m.in. z ośrodków metodycznych. – Teraz, otwierając się na dużo większą grupę szkół i ośrodków metodycznych, chcielibyśmy takich scenariuszy opracować znacznie więcej – stwierdził.
Dziennikarzy interesowało także to, jakie błędy związane z ochroną danych osobowych uczniów i nauczycieli najczęściej popełniają placówki oświatowe. Dr Wojciech Rafał Wiewiórowski ocenił, że nauczyciele z reguły są wyczuleni na kwestie związane z ochroną danych osobowych i prywatności. Jego zdaniem gorzej jest np. z zachowaniem wymogów formalnych, takich jak choćby przestrzeganie tzw. zasady czystego stołu, czyli niepozostawiania po zakończeniu dnia pracy dokumentów z danymi osobowymi na biurku. – Najpoważniejsze uchybienia powstają tam, gdzie do przetwarzania danych osobowych stosowane są różne systemy teleinformatyczne – mówił GIODO. – Problemem jest także wykorzystywanie danych, które szkoła ma, do celów zupełnie niezwiązanych z działalnością oświatową – powiedział GIODO, jako przykład podając sytuację, w której nauczycielka kandydująca na radną na potrzeby kampanii wyborczej wykorzystała dane adresowe rodziców uczniów.
O wyjaśnienie szczegółowych problemów związanych z przetwarzaniem danych osobowych w sektorze oświaty oraz o omówienie sposobów edukowania dzieci i młodzieży w tym zakresie dziennikarze prosili, podczas indywidualnych wywiadów, zarówno GIODO, jak i uczestniczących w spotkaniu ekspertów.