Szkoły opracowały innowacyjne metody uczenia ochrony danych, 3.06.2013 r.
Podmiot udostępniający: | Departament Edukacji Społecznej i Współpracy Międzynarodowej Biura GIODO | |
Wytworzył informację: | Urszula Góral | 2013-06-03 |
Wprowadził‚ informację: | Robert Czapski | 2013-06-03 15:29:14 |
Ostatnio modyfikował: | Rafał Kreusch | 2013-11-28 12:56:59 |
Gry planszowe, filmy edukacyjne, rapowane piosenki to dobre metody uczenia dzieci i młodzieży zasad ochrony danych osobowych.
Takie m.in. innowacyjne sposoby przekazywania wiedzy wypracowały szkoły biorące udział w 3. edycji programu edukacyjnego GIODO „Twoje dane - Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do uczniów i nauczycieli”.
Najciekawsze z nich zaprezentowano na odbywającej się w Warszawie konferencji podsumowującej tę edycję projektu.
– Te działania mają pomóc przede wszystkim osobom prowadzącym zajęcia z dziećmi i młodzieżą i muszą przekazać im wiedzę, która pokoleniu dorastającemu w świecie Internetu wydaje się oczywista – mówił dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO), podczas spotkania prasowego zorganizowanego w przerwie tej konferencji. – Tymczasem nauczyciele dorastali w innej rzeczywistości, bez Internetu, komórek czy iPadów – dodał.
GIODO podkreślał, że urząd jest w o tyle trudnej sytuacji, że dysponuje wiedzą na temat zasad ochrony danych osobowych i problemach młodych ludzi w tym zakresie, ale nie dysponuje umiejętnościami, które umożliwiłyby przekazanie im niezbędnych informacji w tej dziedzinie. Dlatego, jak wskazywał, bardzo cenne w tym projekcie było połączenie wiedzy i umiejętności GIODO i ośrodków metodycznych.
– Ośrodki metodyczne pomogły przekuć nam to, co jest informacją o ochronie danych osobowych na język, którym można mówić do nauczycieli oraz do dzieci i ich rodziców – mówił dr Wojciech Rafał Wiewiórowski.
W jego opinii, bardzo cenną częścią projektu „Twoje dane – Twoja sprawa” jest przygotowanie scenariuszy lekcji poświęconych ochronie danych osobowych z „nieoczywistych” przedmiotów. – Ochrona danych osobowych i prywatności mogą być częścią zajęć nie tylko z wiedzy o społeczeństwie – mówił GIODO. – Przecież na przykład podczas lekcji biologii można uczyć się nie tylko genetyki, ale także tego, że genom zawiera bardzo wiele informacji o nas. Z kolei podczas lekcji muzyki można poznawać zasady kompozycji, tworząc piosenki poświęcone tej tematyce.
Dr Wojciech Rafał Wiewiórowski zwracał uwagę na to, że podnoszenie świadomości w tym zakresie jest o tyle istotne, że choć dzieci deklarują, że wiedzą, co to są dane osobowe i jak je chronić, to jednak praktyka znacznie odbiega od tych deklaracji. Ponadto dodał, że młodzi ludzie często nie wiedzą, iż ustawienia w przeglądarce internetowej czy programie komputerowym, którego używają, mogą mieć wpływ na to, w jaki sposób prezentują oni informacje o sobie. – Stąd unijni rzecznicy ochrony danych osobowych zwracają ogromną uwagę na to, co nazywane jest privacy by default, czyli prywatność w ustawieniach – mówił. Wskazywał, że powinna to być podstawowa zasada przestrzegana przez serwisy internetowe, twórców programów komputerowych czy aplikacji mobilnych. – Zgodnie z nią, przy korzystaniu z tych technologicznych udogodnień powinniśmy być zobowiązani do podawania jedynie tych danych, które są absolutnie konieczne, by owych rozwiązań używać. Natomiast udostępnianie większego zakresu informacji na swój temat powinno być świadomym działaniem osoby, która z danej usługi korzysta – tłumaczył dr Wojciech Rafał Wiewiórowski.
Obecni na spotkaniu dziennikarze o omówienie problemów związanych z przetwarzaniem danych osobowych w sektorze oświaty oraz sposobów edukowania dzieci i młodzieży w tym zakresie prosili również uczestniczących w spotkaniu ekspertów.