Jakie dane osobowe mogą być przetwarzane na potrzeby systemu Eurodac?
Podmiot udostępniający: | Zespół Rzecznika Prasowego Biura GIODO | |
Wytworzył informację: | Małgorzata Kałużyńska - Jasak | 0000-00-00 |
Wprowadził‚ informację: | Rafał Kreusch | 2008-09-19 13:54:43 |
Ostatnio modyfikował: | Ania Zawiła | 2015-12-31 10:20:06 |
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 603/2013 z dnia 11 grudnia 2000 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, zakres danych przetwarzanych na potrzeby systemu Eurodac jest zróżnicowany w zależności od kategorii osób, których dane wprowadzane są do centralnej bazy danych.
W odniesieniu do osób ubiegających się o azyl w centralnej bazie danych zapisuje się następujące dane (art. 11 rozporządzenia):
- Państwo Członkowskie pochodzenia (państwo, które przesyła dane osobowe do jednostki centralnej i otrzymuje wynik porównania) miejsce i data złożenia wniosku o azyl;
- dane o odciskach (wszystkich ) palców;
- płeć;
- numer referencyjny użyty przez Państwo Członkowskie pochodzenia;
- data pobrania odcisków palców;
- data przesłania danych do jednostki centralnej;
- data wprowadzeni danych do centralnej bazy danych;
- szczegóły dotyczące odbiorcy (odbiorców) przesłanych danych oraz datę (daty) przesłania;
- numer identyfikacyjny operatora;
- w stosownych przypadkach dodatkowo: data przybycia danej osoby po jej udanym przekazaniu, data opuszczenia przez daną osobę terytorium państwa członkowskiego lub jej wydalenia z jego terytorium lub data podjęcia decyzji o rozpatrzeniu wniosku.
W odniesieniu do cudzoziemców zatrzymanych w związku z nielegalnym przekroczeniem granicy lądowej, morskiej lub powietrznej, którzy nie zostali zawróceni na terytorium państwa trzeciego, z którego przybyli, w centralnej bazie danych zapisuje się następujące dane (art. 14 rozporządzenia):
- Państwo Członkowskie pochodzenia (państwo, które przesyła dane osobowe do jednostki centralnej), miejsce i data zatrzymania,
- dane o odciskach (wszystkich) palców,
- płeć;
- numer referencyjny użyty przez Państwo Członkowskie pochodzenia;
- data pobrania odcisków palców,
- data przesłania danych do jednostki centralnej;
- numer identyfikacyjny operatora.
Dane te są zapisywane wyłącznie w celu porównania z danymi dotyczącymi osób ubiegających się o azyl, przesyłanymi kolejno do jednostki centralnej.
Państwo członkowskie zamierzające dokonać sprawdzenia czy przybywający nielegalnie na jego terytorium cudzoziemiec złożył wniosek o udzielenie azylu przesyła do jednostki centralnej dane o odciskach wszystkich palców lub przynajmniej palców wskazujących, a w przypadku ich braku dane o odciskach wszystkich pozostałych palców. Dane te nie są zapisywane w centralnej bazie danych (art. 17 rozporządzenia).
Dodatkowo zgodnie z art. 18 rozporządzenia w przypadku przyznania osobie ochrony międzynarodowej, której dane zostały uprzednio zapisane w systemie Eurodac, państwo członkowskie UE, które udzieliło takiej ochrony oznacza takie dane w systemie.
Rozporządzenie Eurodac ustanawia ponadto warunki, na jakich wyznaczone organy państw członkowskich oraz Europejski Urząd Policji (Europol) mogą występować z wnioskiem o porównanie danych daktyloskopijnych z danymi przechowywanymi w systemie centralnym na potrzeby ochrony porządku publicznego.