GIODO przypomina, jak zabezpieczać serwisy przed wyciekiem
Podmiot udostępniający: | Departament Informatyki Biura DIODO | |
Wytworzył informację: | Andrzej Kaczmarek | 2011-07-20 |
Wprowadził‚ informację: | Rafał Kreusch | 2011-07-20 15:22:24 |
Ostatnio modyfikował: | Rafał Kreusch | 2013-11-28 12:57:11 |
GIODO przypomina o obowiązku zabezpieczenia serwisów internetowych przed wyciekiem przetwarzanych w nich danych osobowych.
W związku z napływającymi w ostatnim czasie zgłoszeniami związanymi z upublicznieniem na serwerach Google danych osobowych osób, które nie wyraziły na to zgody Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych apeluje do administratorów i specjalistów odpowiedzialnych za tworzenie i administrowanie stron internetowych, o stosowanie właściwych narzędzi zabezpieczających je przed niekontrolowanym upublicznieniem objętych ochroną informacji. Do zdarzeń takich dochodzi często w serwisach, które oprócz powszechnie dostępnych informacji oferują różnorodne usługi osobom indywidualnym, takie jak np. pośrednictwo w poszukiwaniu pracy, których realizacja wymaga najczęściej kontrolowanej wymiany danych osobowych typu CV, tj. udostępniania ich tylko osobom upoważnionym. Z analizy zgłaszanych przypadków wynika, że jedną z przyczyn zaistniałych zdarzeń jest brak zabezpieczenia serwisów informacyjnych przed ingerencją robotów internetowych określanych często agentami programowymi, które działając autonomicznie mogą indeksować i kopiować zawarte serwisach internetowych informacje. W szczególności wielu administratorów nie blokuje robotom internetowym dostępu do danych, które powinny być udostępniane jedynie zalogowanym i uprawnionym osobom. Brak takiej blokady powoduje indeksowanie i kopiowanie wszystkich zamieszczonych informacji do wewnętrznych zasobów wyszukiwarek i w konsekwencji ich udostępniania osobom postronnym. Tylko w czerwcu 2011 r. do Biura GIODO zgłoszone zostały 2 przypadki wycieku danych spowodowane brakiem wspomnianych zabezpieczeń, tj. niewłaściwą konfiguracją serwisów, co spowodowało ich zaindeksowanie i skopiowanie na serwery wyszukiwarki Google.
Podstawowe wskazówki dotyczące ochrony danych przed ingerencją robotów internetowych działających na zlecenie wyszukiwarek zamieszczone zostały w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.
Co może zrobić osoba, której dane zostały bez jej zgody ujawnione w Internecie?
Działania, jakie może podjąć osoba, której dane osobowe zostały bez jej zgody zamieszczone w Internecie zależne są w dużej mierze od rodzaju zaistniałej sytuacji. Jeśli dane zostały świadomie opublikowane bez naszej zgody przez administratora serwisu, wówczas należy w pierwszej kolejności skontaktować się z tym administratorem (właścicielem serwisu/webmasterem) z żądaniem ich usunięcia. Podobnie, należy postąpić w przypadku portali społecznościowych, jeśli dane umieszczone zostały przez nieznanego użytkownika portalu lub użytkownika, do którego istnieje kontakt, ale nie reaguje on na kierowane do niego żądanie. W sytuacji natomiast, kiedy dane osobowe pojawiły się w Internecie na skutek niewłaściwego ich zabezpieczenia, żądanie ich usunięcia należy kierować do administratora serwisu, z którego nastąpił ich wyciek. W niektórych przypadkach, np. jeśli dany serwis jest nieczynny i/lub nie ma możliwości szybkiego skontaktowania się z jego administratorem, w przypadku, gdy dane zostały skopiowane na inne serwery lub serwisy, wówczas należy skierować żądanie usunięcia kwestionowanych danych bezpośrednio do administratorów tych serwerów/serwisów. W przypadku np. gdy niewłaściwie zabezpieczone dane w serwisie, do którego przekazano dane, zostały zaindeksowane i skopiowane do podręcznych pamięci wyszukiwarki np. Google, a serwis do którego przekazaliśmy dane jest nieczynny, wówczas żądanie usunięcia danych należy skierować do administratora tej wyszukiwarki lub obsługującego takie żądania serwisu. W przypadku przeglądarki Google usługa, o której wspomniano dostępna jest pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/removals. Do wysłania takiego żądania potrzebne będzie konto w serwisie Google.
Co może zrobić administrator danych, jeśli jako właściciel strony otrzyma prośbę o usunięcie danych?
Zadaniem administratora danych osobowych jest przede wszystkim podejmowanie działań i stosowanie odpowiednich środków ochrony, aby nigdy nie doszło do nieuprawnionego ujawnienia przetwarzanych przez niego danych. Jeśli jednak, na skutek popełnienia przez niego błędu lub przestępczych działań innych osób, do ujawnienia takiego dojdzie, wówczas administrator ten powinien podjąć wszelkie możliwe działania, aby jak najszybciej usunąć błąd systemu powodujący nieuprawnione udostępnienie danych, a w przypadku ich skopiowania na inne serwery dostępne w „przestrzeni publicznej” również powinien podjąć działania zmierzające do usunięcia tych danych z w/w serwerów. Jeśli zatem np. na skutek błędu w administrowaniu serwisem nastąpiło zaindeksowanie i skopiowanie przetwarzanych danych do podręcznej pamięci wyszukiwarki, administrator danych po usunięciu błędu powinien się również zwrócić do administratora danej wyszukiwarki o jak najszybsze usunięcie skopiowanych w wyniku zaistniałego incydentu danych. W przypadku przeglądarki Google żądanie usunięcia skopiowanych w wyniku błędu administratora danych powinno być jak najszybciej zgłoszone do serwisu dostępnego pod adresem:
https://www.google.com/webmasters/tools/removals.
Dodatkowe wskazówki dla administratorów serwisów informacyjnych w zakresie dotyczącym prawidłowego konfigurowania internetowych serwisów informacyjnych zamieszczone zostały w serwisie informacyjnym Biura GIODO w sekcji „Porady i wskazówki” w katalogu „Wskazówki dla administratorów danych”.