Generalny Inspektor wyposażony został w kompetencje o charakterze władczym. Art. 12 ustawy o ochronie danych osobowych do jego zadań zaliczył wydawanie decyzji administracyjnych i rozpatrywanie skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Tego rodzaju rozstrzygnięcia, wydane z zastosowaniem norm prawa materialnego, kształtują prawa i obowiązki podmiotów, których dotyczą.
Jeśli, w wyniku czynności podjętych z urzędu lub na wniosek osoby zainteresowanej, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych stwierdzi naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych, w drodze decyzji administracyjnej, nakazuje przywrócenie stanu zgodnego z prawem, a w szczególności:
- usunięcie uchybień,
- uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie, udostępnienie lub nieudostępnienie danych osobowych,
- zastosowanie dodatkowych środków zabezpieczających zgromadzone dane osobowe,
- wstrzymanie przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego,
- zabezpieczenie danych lub przekazanie ich innym podmiotom, usunięcie danych osobowych.
Strona, niezadowolona z decyzji wydanej przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych może wystąpić do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu, a wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji. O wniesieniu odwołania Generalny Inspektor informuje strony postępowania. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy rozpatrywany jest na podstawie przepisów dotyczących odwołań od decyzji.
W myśl art. 21 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych w przedmiocie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stronie przysługuje skarga do sądu administracyjnego.